Instalación
Fotografía estenopeica sobre vidrio
40x130x200 cm
Trema

Byung-Chul Han (2014) menciona “… la película Melancholia, Lars von Trier, comienza con el anuncio de un suceso apocalíptico, desastroso. Desastre significa, literalmente, no astro (lat. des-astrum). […] Melancholia es un desastrum con el que inicia su curso todo el infortunio. Pero allí hay algo negativo de los que parte un efecto salvador, purificador.”

La obra consiste en una fotografía estenopeica en blanco y negro de una vista en altura de Santiago. La fotografía, está impresa sobre un vidrio de 130 x 70 cm y de 3 mm de grosor. El vidrio va apoyado en el suelo y se levanta con un hilo fino desde el techo, quedado suspendida formando un ángulo desde el suelo. El objetivo de la obra es reflexionar en torno a la predicción de los sismos y terremotos bajo el contexto geográfico local. Cada cierto tiempo aparece en los medios de comunicación la predicción de una catástrofe de este tipo, ya sea por sismólogos o videntes, lo que genera un atmósfera de incertidumbre sobre lo que puede acontecer y la espera constante de aquel suceso.

La imagen está suspendida; al menor movimiento, podría generar la caída y destrucción del vidrio, que se rompería sin la posibilidad de ser recuperado.

trema

Byung-Chul Han said: “(…) the movie Melancholia, by Lars von Trier, begins with the announcement of an apocalyptic, disastrous event. Literary, disaster means ‘no-star’ (lat. des-astrum). (…) Melancholia is the desastrum with which the whole misfortune begins. But there is something negative there, from which a saving, purifying effect starts.”

The work consists of a black-and-white pinhole photography of a height view of the city of Santiago. The photography is printed on a piece of glass of 130 x 70 cm size and a thickness of 3 mm. The glass it is lifted on its upper side with a fine thread, hanging up from the floor and making an angle with it. The work aims to reflect on earthquakes’ prediction on the local geographical context, where every now and then a prediction of a catastrophe of this kind is announced on the media, whether by seismologists or clairvoyants, creating an uncertainty’s atmosphere on what may occur and the constant waiting for that event to arrive.

The image is suspended; and the slightest movement may generate the fall and destruction of the glass, which would break without any chance of recovery.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google