Instalación
Fotografía digital, pvc y espejo.
270x70x230 cm
El punto exacto del dolor II

El uso del cuchillo tiene relación con su utilización y vinculación a la herida: el filo de este objeto tiene la facultad de hacer daño, de producir un sufrimiento y de abrir un algo que no se sabe bien qué es, en otras palabras, el cuchillo -eventualmente al igual que las palabras- es capaz de desgarrar. La idea del reflejo es llevar a que ambas imágenes se encuentren en su punto más punzante para hacer hincapié en esa unión, que es absolutamente virtual, ya que uno es imagen fotográfica y el otro es simplemente su reflejo; por lo tanto, es una ilusión.

El gran formato del papel negro que se extiende hacia el techo tiene como objetivo acentuar la idea de agonía, de un espacio o una oscuridad interminable. En términos de composición, una gran zona plana de un sólo tono sobre la imagen tiende a verse muy pesada en relación al cuchillo en escala real, lo que obliga al espectador a acercarse y observar hacia arriba y hacia el suelo aquel espacio negro y pesado, haciendo resaltar la idea de agonía infinita en la imposibilidad de resolver una situación de desamor. En ese sentido, aquel infinito está dado por el uso del espejo que, apoyado sobre el suelo, produce también la sensación de vértigo o vahído, apareciendo el infinito en esa mirada al vacío.

The exact point of pain II

The use of the knife relates with the wound: the blade of this object has the ability to harm, to produce suffering and to materialize something unknown; in other words, the knife –just like words, eventually– is able to tear up. The idea of the reflection is to lead the encounter of both images on their sharpest point and emphasize on that union, which is absolutely virtual, since one of them is a photographic image and the other, only its reflection; therefore, an illusion.

The large black paper that rises up to the roof intends to emphasize on the idea of agony, of an endless space or darkness. In compositional terms, a huge plane zone of only one color over the image looks too heavy in relation to the actual size knife, making the spectator get closer and look upwards and downwards at that heavy and black space, highlighting the infinite agony of the lovesickness that is impossible to solve. In this sense, that infinite is given by the use of the mirror that, supported on the floor, also produces the sensation of vertigo and blackout, materializing the infinite as a look to the abyss.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google